Vanliga frågor (FAQ)

Vanliga frågor – FAQ (Frequently Asked Question)

Hur går det till att handla på prisad.se?

Det är lika enkelt att handla hos oss som i vilken annan webbutik som helst, men skillnaden att du slipper surfa runt i olika webbutiker, jämföra priser och betala separata fraktkostnader i alla olika företag. Hos oss finns allt på samma webbadress.

  • Du handlar dina fyndvaror här på Prisad och betalar via oss. Det är också till vår Helpdesk du vänder dig om du har frågor eller problem.
  • Dina varor levereras inom 3-5 arbetsdagar. Ibland levereras dina varor direkt hem i brevlådan, andra gånger får du en avi.
  • När du mottagit dina varor betalar Prisad respektive företag för varan.

Vad går prisad.se ut på?

prisad.se är ett nätbaserat shoppingcenter där du som kund tryggt kan handla med vetskapen att du alltid handlar de bästa varorna till de bästa priserna. Varje dag dyker nya produkter upp i vårt sortiment, så det finns alltid nyheter att botanisera bland. Det ska vara lätt, säkert och roligt att shoppa på nätet!

Kategorierna är många, vi täcker de flesta intresseområden från hemläsk till sport och teknologi. Vårt sortiment utgörs av många företags breda utbud, vilket gör oss till en typ av megamarknad på nätet. Letar du efter den perfekta gåvan? Eller en massiv spårlina till din hund? Hos oss på prisad.se hittar du snabbt den perfekta produkten!

Varför välja Prisad?

Prisad är en säljkanal och billigare att anlita än att själv driva egen webbutik. Många företag är tillverkare eller importörer. Detta tar i dessa fall bort 1-2 led (grossist och detaljist) och detta avspeglar sig i låga priser. Det finns varor som är närmast omöjliga att köpa någon annanstans.

Att göra riktiga kap är alltid roligt och Prisad har arbetat fram ett koncept med just detta som främsta mål. I samverkan med alla företag som vi noga valt ut så får du som konsument tillgång till ett omatchat utbud av alla de senaste och mest prisvärda varorna på marknaden. En annan stor fördel med att välja Prisad är att du slipper betala frakt till flera olika företag – du betalar bara en viktbaserad fraktkostnad, oavsett hur många olika varor du köper.

Hur handlar jag?

Vårt mål har hela tiden varit att skapa en mycket enkel shoppingsajt. Du söker upp den produkt du vill köpa och klickar in den (med KÖP) i din kundvagn. När du känner dig nöjd med innehållet i kundvagnen så trycker du på knappen TILL KASSAN. I nästa steg väljer du betalningsmetod och fyller i de uppgifter som behövs för att vi ska kunna leverera dina varor. Allt sker på en sida.

I slutskedet ska du bekräfta din beställning. En bekräftelse på din order skickas till din e-mail. En mer ingående beskrivning finns att läsa under fliken Att handla och betala.

Beställa med annan metod?

Det går bara att köpa varor via prisad.se:s sajt. Varken e-mail eller telefon är medel för beställning hos Prisad. Det går inte heller att handla på vårt kontor i Svedala.

Är priserna inkl. moms och frakt?

Moms inkluderas alltid i våra priser, men inte frakten. Frakten är viktbaserad och konkurrenskraftig. Frakten dyker upp som en egen orderrad i din beställning.

Att göra ändringar i kassan

När du går igenom dina val I kassan, innan du genomför ditt köp, så kan du självklart både lägga till och ta bort produkter.

Komplettering av order

Efter att du genomfört ditt köp och fått din orderbekräftelse så går det tyvärr inte längre att göra ändringar. Du har förstås alltid full ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit dina varor – helt i enlighet med Distansförsäljningslagen.

Om du ångrar ett köp så kontaktar du vår Helpdesk (inifrån ditt konto) så fort du mottagit din vara/dina varor. Läs mer om detta under fliken Returer.

Motsäger ni er försäljning av vissa produkter?

Ja, följande produktkategorier är bannade från Prisad:

  • Alkoholhaltiga drycker
  • Andrahandsvaror (demovaror inkluderade)
  • Levande organismer såsom djur och växter
  • Alla former av droger, narkotika och berusningsmedel
  • Tobak och snus
  • Fyrverkerier, smällare och dylika produkter
  • ID-handlingar
  • Kemiska produkter som kräver tillstånd eller som klassas som farliga (skönhetsprodukter ej inkluderade)
  • Kondomer som inte är av märke som säljs på kända svenska varuhus
  • Glidmedel
  • Sexleksaker och sexhjälpmedel
  • Livsmedel med kortare bästföredatum än 3 månader
  • Lotter
  • Läkemedel
  • Stötande och olämpligt material
  • Piratkopierat material
  • Porr i alla former
  • Produkter som inte uppfyller allmänna krav på säkerhet, hälsa och miljö
  • Stöldgods
  • Tjänster
  • Pengar i någon form: mynt, sedlar, värdepapper, utländsk valuta etc.
  • Vapen
  • Äkta päls
  • Import- och exportförbjudna produkter
  • Material som kan verka stötande mot folkgrupp
  • Kemikalier för smällare

Är Prisad en säker sajt att handla från?

Absolut! Vi har full sekretess när vi hanterar dina person- och kontaktuppgifter. Alla betalningar har banksäkerhet. Du godkänner att vi lagrar dessa uppgifter för att möta dina behov. Vissa bitar av den kommunikation som förs mellan oss och dig dokumenteras, men endast för serviceändamål. Vi lämnar aldrig ut några uppgifter om dig till någon annan.

Går det att få levererat utanför Sveriges gränser?

Nej, tyvärr ordnar vi bara med beställningar och leveranser inom Sveriges gränser.

Vilka är betalningsalternativen?

Vi accepterar följande betalningsmetoder:

  • Kortbetalning: VISA och Mastercard
  • Betalning via Paypal

Din beställning kan bara skickas på kredit till adressen där du är mantalsskriven. Vill du ha leverans till annan adress så betala med kreditkort eller Paypal.

Debiteras mitt kort direkt?

Ja.

Hur levereras fakturan vid fakturaköp?

Fakturan levereras via e-mail och den dyker upp inom 1 vecka efter ditt köp hos oss på prisad.se.

Hur får jag kvitto för mitt köp?

Orderbekräftelsen är ditt kvitto och den mottar du i samband med att du slutför din order hos oss. Det är även denna som är ditt garantibevis. Du kan alltid logga in på ditt konto och se tidigare köp.

Vad för leveranstid kan jag räkna med?

Dina produkter från Prisad levereras mellan 3-5 arbetsdagar efter att vi mottagit din order. Ingen leverans sker under helger eller på allmänna helgdagar. Beställningar gjorda fredag eftermiddag hinner sällan med fraktbolagen så se detta som en beställning gjord på lördagen.

Skickas produkterna från Prisads eget lager?

Ja.

Vilken typ av leveransavisering kan jag vänta mig?

Det finns varor som levereras direkt hem till dig som varubrev, medan andra landar på utlämningsställen i närheten av där du bor. Om dina varor kommer till ett utlämningsställe så får du en avi via antingen sms, post eller e-mail.

Vilken typ av leveransinformation mottar jag när paketen kommer? 

Det kommer en orderbekräftelse när du genomför ditt köp på prisad.se.I den kommer också ett ordernummer och detaljer kring vad du köpt. Denna finns också sparad inuti ditt konto och är alltid lätt att hitta.

Vad gör jag om min leverans är försenad?

Att leverera dina varor inom lovad tid ligger högt på vår prioriteringslista, men visst händer även oförutsedda saker, i vilket fall vi lägger in en hög växel i samarbete med berörda partners för att din leverans ska komma så fort som bara möjligt. Du har rättigheter enligt konsumentköplagen och kan vidta åtgärder om du så önskar, men vi hoppas att detta går att undvika i och med att vi gör allt vi kan för att åtgärda förseningen inom en rimlig tidsram.

Hur går jag tillväga för att informera om transportskadade produkter?

Om din leverans råkat ut för skador så ska detta anmälas till såväl prisad.se (enkelt i Helpdesken inne på ditt konto) som till det bolag som haft hand om den specifika leveransen. Såväl skador som syns som de som inte syns måste anmälas. När du får dina produkter är det av denna anledning viktigt att du öppnar dem och inspekterar dem direkt, så att du inte missar reklamationstiden. En skadad vara får inte användas innan den anmäls och emballaget ska sparas för inspektion. En skadad vara ersätts antingen genom ett produktbyte elleren återbetalning.

Vad gäller för ångerrätt?

Det finns tydliga lagar kring ångerrätt, reklamationer och öppet köp här i Sverige. Ångerrätten bestäms av Distansförsäljningslagen och i praktiken bestämmer den att du som kund hos prisad.se har rätt att ångra ditt köp i upp till 14 dagar efter att du mottagit dina varor. Du måste dock ta emot – dvs. alltså hämta ut – dina produkter för att ångerrätten ska gälla. Varor måste alltid hämtas ut för att undvika dyra extra kosnader.

Det finns vissa produkttyper som inte täcks av ångerrätten om plomberingen är bruten:

  • Livsmedel – alla livsmedel är undantagna från ångerrätten även om plomberingen inte är bruten
  • Badkläder, suspensoarer
  • Löshår och peruker
  • Smycken som örhängen och piercings
  • Alla typer av kosmetika
  • Produkter som har hudfästande egenskaper
  • Digitala data som DVD och TV-spel
  • Underkläder
  • Saker som kan jämföras med ovan beskrivna varor

Hur reklamerar jag en vara?

Precis som när du vill ångra ett köp så ska du när du vill reklamera en vara:
Logga in på ditt konto, välj Helpdesk, ta fram beställningen i rullgardinsmenyn, skriv ett meddelande om produkten du vill reklamera och vad som är fel på produkten. Har du möjlighet får du gärna skicka ett foto på produkten som bilaga till meddelandet. Tryck på SKICKA. Inom 24 timmar får du information om vilket som är nästa steg i din reklamation.

Jag har fått en felaktig produkt – vad gör jag?

Om du mottar din leverans med produkter från Prisad och inser att det som finns i din leverans inte är samma sak som det du beställde så kan du reklamera den även om den inte är defekt. Vi uppmanar dig att kontakta oss via Helpdesken innan du skickar tillbaka din vara för att undvika förvirring.

Vilken är skillnaden på att ångra och reklamera en vara?

När man ångrar ett köp behöver man inte någon anledning till varför man vill skicka tillbaka produkten mot återbetalning. Det är ens fulla rätt att ångra ett köp och detta förklarar Distansförsäljningslagen närmare.

När man reklamerar en produkt så vill man lämna tillbaka den eller byta eftersom den har en defekt, vilken måste påvisas. Det är ens fulla rätt att reklamera en produkt med defekter och kostar ingenting.

Hur ångrar jag ett köp?

Det går bara att ångra ett köp om varan hämtats ut. Om du vill utöva din ångerrätt ska du kontakta Prisads Helpdesk, vilket går att göra ganska enkelt. Du behöver uppge ditt ordernummer och de varor du vill återlämna.Detta finns sparat på ditt konto.

Logga in på ditt konto, välj Helpdesk, ta fram beställningen i rullgardinsmenyn, skriv ett meddelande och tryck på SKICKA. Inom 24 timmar får du svar med instruktioner om hur du ska gå tillväga.

Hur skickar jag tillbaka en ångrad produkt?

Om du ångrar ett köp – oavsett anledning – så kan du inom 14 dagar, från det att du mottagit din produkt, returnera den. Kontakta vår Helpdesk innan du skickar tillbaka din vara. Märk att det är du som konsument som står för returfraktkostnaden vid ångrat köp. Retur skall ske till vårt lager, ej till uthämtningsställe.

Jag vill avbeställa eller byta en produkt – hur gör jag?

När du väl har lagt in en beställning hos oss så går det inte att manipulera den. Du kan ångra ditt köp, men först efter att du mottagit de varor du beställt. Ångerrätten gäller från den dag du tar emot din vara och 14 dagar framåt. Kontakta kundtjänsten.

Vad händer med mitt paket om jag inte hämtar ut det?

Varje paket får en bestämd tidsfrist inom vilken du kan hämta ut det och missar du denna så skickas paketet tillbaka till oss. Prisad kommeratt debitera dig 400 kronor i avgift för ett outlöst paket.

Senast 14 dagar efter det att Prisad mottagit returen du skickat kommer en återbetalning till dig på köpbeloppet, minus avgiften på 400 kronor.

Istället för återbetalning kan du välja att få ditt paket skickat igen, men du fårbetala avgiften plus den nya fraktkostnaden. Denna kostnad kommer via en separat faktura.

Garantirätt

Allt som säljs via Prisad täcks av Konsumentköplagen, inklusive policyerna rörande garanti och reklamationsrätt. Skulle någon produkt avvika från allmänna lagar så anges alltid detta i dess produktbeskrivning. 

Hur kontaktar jag Prisads kundtjänst?

Här på Prisad.se finns en kundtjänstsida med ett färdigt formulär som du bara fylleri om det är något du behöver fråga eller meddela oss. Vår ambition är att svara allaärenden inom 24 timmar.

Kundtjänsten är inte öppen under helger och allmänna helgdagar

Till vilken adress returnerar jag ångrade köp?

För att undvika förvirring och borttappade paket så ser vi helst att du kontaktar Prisads Helpdesk innan du returnerar en vara. Vi ger dig vidare information inom 24 timmar.

Vem står för returfraktkostnaden för ångrade köp?

Det är konsumenten som enligt lag är skyldig att betala fraktkostnaden för returer. Ansvaret för att returen når rätt mål ligger också på konsumenten. Vi på Prisad rekommenderar våra kunder att skicka returer med rekommenderade eller spårbara försändelser som kvitteras ut, för att undvika att något viktigt kommer bort i posthanteringen. Retur skall ske till vårt lager.

Om du reklamerar en felaktig vara så behöver du inte betala returfrakten.

Hur sker återbetalningen till mig?

När en retur har godkänts så sker återbetalningen på samma sätt som du från början betalade för din vara – en vara som betalats med kreditkort återbetalas till samma kreditkort om den returneras.

När du har reklamerat en vara så får du en ersättningsprodukt utskickad så fort din reklamation godkänts – inga kostnader utgår.