Vi har just nu inte kapacitet för att ta emot fler handlare. Behöver du marknad nu så kontakta Sello varigenom du kan koppla upp dig mot flera försäljningskanaler med lagersaldouppdateringar. CDON, Fyndiq, Tradera med flera.
Innehållsförteckning
1 Tillämplighet och omfattning.. 3
2 Definitioner.. 3
3 Registrering och användning av konto.. 3
4 Leverans.. 3
5 Marknadsföring.. 4
6 Förbjudna Åtgärder.. 5
7 Support och Kundtjänst. 5
8 Parternas åtaganden.. 5
9 Reklamation och outlöst paket. 7
10 Ersättning.. 7
11 Konsumentskydd och Ångerrätt. 8
12 ansvarsbegränsning.. 8
13 PAUSNING.. 9
14 konsekvenser.. 9
15 uppsägning.. 9
16 Force majeure.. 10
17 BESTÄMMELSES OGILTIGHET. 10
18 SEKRETESS.. 10
19 Tvistlösning.. 11
Bilagor
Bilaga 1 Försäljningsförbud
Bilaga 2 Provisioner
1 ) Tillämplighet och omfattning
1.1 Dessa allmänna villkor med bilagor (”Allmänna villkor”) ska tillämpas för all användning av Prisads tjänster och produkter som erbjuds på domänen prisad.se eller andra domäner tillhörande Prisad. I den mån villkoren i dessa allmänna villkor avviker från villkor som användaren godkänner på Prisads hemsida, i samband med produktregistrering, ska villkoren i dessa Allmänna villkor äga företräde framför villkoren på Prisads hemsida.
2 ) Definitioner
2.1 Med Avtal(et) förstås i dessa Allmänna villkor eventuella individuella användaravtal som kan komma att ingås mellan en Användare och Prisad. Dessa Allmänna villkor utgör en integrerad del av ett sådant Avtal.
2.2 Med Användare avses juridiska personer som registrerar ett användarkonto på domänen (Prisad.se) och ingår detta avtal med Prisad.
2.3 Med Handelsplatsen menas domänen prisad.se.
2.4 Med Originalförpackning menas produkttillverkarens inre- och yttre emballage för en produkt som syftar till att innehålla, skydda eller presentera produkten.
3 ) Registrering och användning av konto
3.1 Användaren ansöker om att registrera ett användarkonto på Handelsplatsen vilket Prisad måste godkänna innan avtalet får anses fullbordat. Godkännandet görs av Prisad genom att acceptera registreringen.
3.2 Användaren förbinder sig att efterleva Prisads instruktioner och vid var tid gällande riktlinjer för användarkonton.
3.3 Prisad förbehåller sig rätten att vägra registrering av användarkonto på Handelsplatsen.
3.4 Endast svenskt momsregistrerat företag som innehar gällande F-skattesedel kan registrera sig.
4 ) Leverans
4.1 Användaren förbinder sig till att lagerföra produkterna i Sverige och reservera samma antal produkter som saluförs på Prisad enbart för Prisads kunder.
4.2 Användaren står för fraktkostnaden och ansvarar själv för leveransen till konsumenten, men ska dock tillse att frakten sker och ombesörjs i enlighet med Prisads vid var tid gällande förhållningspolicy som återfinns på Prisads hemsida.
4.3 Användaren bär risken för produkten till dess att den har mottagits av konsumenten. Avisering till konsumenten om att produkten kan hämtas ut på uthämtningsställe fråntar inte användaren risken och ansvaret för produkten förrän produkten faktiskt har hämtats ut av konsumenten. Detta gäller även för icke uthämtade paket som återsänds till användaren trots avisering.
4.4 Användaren förbinder sig vidare till följande villkor avseende hantering, lagerhållning och leverans:
a) Att vid mottagning av order skicka beställda produkter till konsument inom en arbetsdag (helgfri måndag till fredag) samt att inom 4 timmar därefter meddela kunden att sändningen har skickats (Leveransbesked) och bifoga spårningsuppgifter.
b) Att tillse att produkten mottas av konsument senast 5 arbetsdagar från det att orderinformationen skickats till användaren.
c) Att leverera produkten komplett med garantisedlar, Prisads plocklista och annan eventuell information som kan vara av betydelse gällande den produkt som konsumenten köpt.
d) Att om leverans ej kan ske inom 24 timmar kontakta Prisad.
5 ) Marknadsföring
5.1 All marknadsföring ska stämma överens med Marknadsföringslagen (2008:486). Alla uppgifter om slutkunder som namn, adress, telefonnummer m.m. tillhör Prisad och får enbart används för att leverera beställningarna.
5.2 Användaren äger ej rätt att ta kontakt (direkt eller indirekt) med de konsumenter som handlar via Prisad. Användaren förbinder sig även att inte till produkten bifoga någon form av reklam eller annat marknadsföringsmaterial utan Prisads skriftliga samtycke därtill.
5.3 Användaren ska i sin marknadsföring och kommunikation med konsument säkerställa efterlevnad av Prisads vid var tid gällande policy och instruktioner avseende hantering av personuppgifter. Användaren äger ej rätt att till tredjeman överlåta personuppgifter som användaren erhållit av Prisad, såvida användaren inte erhållit skriftligt godkännande av Prisad för sådan överlåtelse.
6 ) Förbjudna Åtgärder
6.1 Användaren förbinder sig att inte:
a) saluföra produkter som anses vara olagliga, förelagts med förbud, begränsning eller andra myndighetspåbud;
b) skicka eller saluföra produkter som är piratkopior, felaktigt märkta, gör intrång i tredjemans immateriella rättigheter, inte uppfyller gällande säkerhets-, hälso-, eller miljökrav eller skadar tredjemans goodwill;
c) utan Prisads skriftliga godkännande saluföra produkter från konkurslager, eller produkter som användaren annars avser att undanta från ångerrätt eller ha ett begränsat skadeståndsansvar för. Detta avser även defekta produkter, inklusive men inte begränsat till rökskadade produkter eller demoexemplar med smärre skador;
d) saluföra produkter vilka är stadgade i Bilaga 1;
e) sälja samma produkter billigare någonstans på internet;
f) saluföra varor som ej finns i lager och är reserverade för Prisads kunder.
7 ) Support och Kundtjänst
7.1 Användaren är införstådd i och accepterar att alla kundsupportärenden och reklamationer går via Prisads kundtjänst, men vid behov kontaktar Prisad Användaren för assistans vid handläggningen.
7.2 Användaren ska inom 24 timmar under helgfria vardagar eller, om utgången av denna tidsperiod infaller på en helgdag, senast nästkommande helgfria vardag, besvara samtliga meddelanden från Prisad eller slutkund i ärenden som avser användaren och/eller dennes produkt. Ifall svar inte inkommer inom den föreskrivna tiden har Prisad rätt att ta beslut i de berörda ärendena samt hållas skadelös för de eventuella skador som därmed uppstår eller kan uppstå såvida skadorna inte är orsakade av Prisad genom uppsåt eller oaktsamhet.
7.3 Användaren är införstådd med att supporten är kostsam och därför ska produkttexter hållas uppdaterade för att hålla nere antalet produktfrågor. Återkommer produktfrågor ska produkttexterna uppdateras inom 48 timmar. Prisad är fri att stänga av produkter som genererar stor supportbelastning eller vidta andra åtgärder.
8 ) Parternas åtaganden
Användaren är införstådd i och accepterar att denne är ytterst ansvarig för produkten och den information som denne tillhandahållit, inklusive men inte begränsat till produktinformation
1.1 produktinformation och marknadsföringsmaterial. Likaså är Användaren ensam ansvarig för att ange rätt momssats på varje produkt då denna momssats ligger till grund för både Prisads och Användarens momsredovisning.
8.2 Användaren är förpliktad att varken direkt eller indirekt aktivt stödja eller sprida information till konkurrerande tjänster. Användaren förbinder sig att varken direkt eller indirekt använda information om Prisads kunder. Användaren förbinder sig vidare att även i övrigt vara lojal mot Prisad. I händelse av avtalets upphörande fortsätter dessa åtaganden att gälla i ytterligare 3 år.
8.3 Användaren ska på ett korrekt sätt och utan dröjsmål tillhandahålla all nödvändig information som efterfrågas av Prisad och i förekommande fall av konsumenter, såsom intyg avseende produktens ursprung, kvalitet och uppfyllande av gällande säkerhets-, hälso- och miljökrav.
8.4 Användaren ska omgående skriftligen informera Prisad:
a) Om väsentliga förändringar i användarens organisation eller ägande;
b) Ifall Användaren försatts i konkurs, inlett ackordsförhandlingar, inställt på sina betalningar eller eljest kommit på obestånd;
c) Ifall Användaren får kännedom om att något av bolagen i tidigare säljled i leveranskedjan (grossister, återförsäljare, distributörer, tillverkare etc.) försatts i konkurs, inlett ackordsförhandlingar, inställt sina betalningar eller eljest kommit på obestånd, eller det annars kan finnas risk för att en lämnad garanti inte kommer att kunna efterlevas eller den part som kan hållas ansvarig för eventuella sak- och/eller personskador för viss produkt, saknar betalningsförmåga;
d) Ifall intrång eller misstänkt intrång i tredjemans immateriella rättigheter eller brott mot krav avseende produktsäkerhet, hälsa eller miljö föreligger eller kan förutses;
e) Utan att begränsa rätten att vidta andra åtgärder, förbehåller sig Prisad rätten att varna, höja provisionen, begränsa, stänga av, eller säga upp Prisads tjänster, produkter och användarkonton, begränsa eller förhindra användares åtkomst till och dennes aktivitet på Handelsplatsen. I händelse av sådan åtgärd/begränsning har Användaren inte rätt till ersättning eller skadestånd av något slag.
8.5 Prisad förbehåller sig rätten att justera och godkänna samt i övrigt anpassa information som förmedlas av användaren.
9 ) Reklamation och outlöst paket
Fel i varan
9.1 Prisad hanterar reklamationsärendet och kontaktar sedan användaren, som ombesörjer eventull returfrakthandling till konsumenten. Användaren svarar för de kostnader som uppstår i samband med reklamationer.
9.2 Användaren är skyldig att företa omleverans när så är möjligt och därefter inom 4 timmar lämna omleveransbesked. Prisad har rätt att fakturera Användaren för återbetalningar som gjorts till konsumenten.
9.3 Användaren är skyldig att inom 24 timmar meddela Prisad om vara kommit i retur.
Dröjsmål
9.4 Om leverans har uteblivit, åtar sig användaren att åtgärda detta gentemot konsumenten, t.ex. genom kontakt med berört fraktbolag om så krävs.
9.5 Om Användaren kommer i dröjsmål med att leverera produkt och konsumenten väljer att häva sitt köp, har Prisad rätt att oavkortat återbetala konsumenten beloppet för produkten och makulera beställningen för användaren.
10 ) Ersättning
10.1 Prisad debiterar vanligtvis en ”fraktkostnad” till slutkund. Denna intäkt stannar hos Prisad för drift, underhåll och marknadsföring. Detta är ingen kostnad för användaren.
10.2 För tillhandahållande av marknadsplats, betalningar och övriga kostnader utgår en provisionskostnad från Prisad till användaren. Kostnaden finns angiven i Bilaga 2 (för närvarande 5%). Ifall användarens sortiment orsakar onormalt stora kostnader eller supportarbete kan provisionen komma att höjas.
10.3 Utbetalning av varje kalendermånads försäljning sker månaden efter mellan den 20:e och den siste. Prisad förbehåller sig rätten att inte utbetala belopp under 300 kr, dessa får stanna till följande månad. Vid stor omsättning eller andra praktiska skäl kan prisad välja att betala ut 2 eller fler gånger per månad. Alla försäljningsintäkter finns på ett separat konto fram till utbetalning då de utbetalas till Användaren och provisionen utbetalas till Prisad.
10.4 Utbetalning sker endast till svenskt bankgiro eller plusgiro registrerat på Användaren.
10.5 Vid utbetalningen avdrages Prisads provision och en redovisning med moms bifogas
10.6 Oberoende av vid vilken period utbetalning ska ske har Prisad rätt att räntefritt innehålla betalning om Användaren inte fullföljt sina leveranser eller åtaganden, för pågående reklamationer och liknande, eller befaras brista i sina åtaganden enligt detta avtal enligt retentionsrätten.
11 ) Konsumentskydd och Ångerrätt
11.1 Användaren är härmed införstådd i att saluförd produkt försäljs till konsumenter, varför konsumentsskyddsregler blir tillämpliga på samtliga försäljningar som sker genom Handelsplatsen. Prisad följer gällande konsumentlagstiftning och avgör vilken påföljd som ska bli aktuell i respektive konsumentärende. Prisad följer alltid rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Användaren är skyldig att samarbeta med Prisad och verka för en bra lösning för konsumenten i kundtjänstärenden.
11.2 Konsumentens ångerrätt regleras i Distansförsäljningslagen och gällande praxis. Konsumenten har 14 kalenderdagars ångerrätt, och ångerfristen börjar löpa från den dag Konsumenten tog emot produkten.
11.3 Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt äger Prisad rätt att oavkortat återbetala konsumenten beloppet för produkten och debitera användaren därför.
12 ) ansvarsbegränsning
12.1 Användaren ansvarar för sin produkt, dess märkning och till produkten tillhörande information (inkl. information i annonser och garantier), marknadsföring eller leverans. Användaren ansvarar för skada som uppkommer med anledning av eller i samband med den försålda varan, dess försäljning på Handelsplatsen och den information som Användaren tillhandahållit, och åtar sig att hålla Prisad skadelös vid alla typer av tredjemansanspråk. Användarens ansvar enligt denna bestämmelse innefattar att hålla Prisad skadelös i händelse av produktansvar för sak- eller personskada, ansvar gentemot tredjeman p.g.a. att produkten ej uppfyller säkerhets-, hälso- och miljölagkrav, ansvar p.g.a. intrång i tredjemans immateriella rättigheter. Detta åtagande gäller även för konkursvaror och andra liknande produkter (exempelvis produkter som sålts i befintligt skick), i den mån Prisad hålls ansvarigt.
12.2 Prisad ansvarar inte gentemot Användaren eller annan för förlust eller skada som är hänförlig till obehörigt nyttjande av domänen Prisad.se. Det innefattar ”hackning” eller annat angrepp mot webbplatsen av tredje part. Detta gäller också för felfunktion, förlorad data, uptime och liknande för prisad.se. Prisad ansvar ej heller för förlust eller annan skada orsakad av Användares avstängning, pausning, avstängning av vissa varor etc.
13 ) PAUSNING
13.1 Om användaren av någon anledning som semester, sjukdom, överbelastning, klämdagar, helger, inventering osv. inte kan fullfölja sina åtaganden så ska samtliga produkter pausas.
14 ) konsekvenser
14.1 Om Användare ej uppfyller sina åtaganden, ej håller tider med leverans, support, kontakt med mera, ej är sammarbetsvillig, orsakar onaturligt stor mängd supportärenden eller reklamationer så kan det få olika konsekvenser som: Avstängning av produkter Höjd provision Avgift för support, per uppgift Avgift för reklamationshantering, per uppgift Avgift per såld men ej levererad produkt Pausad försäljning Avstängning viss tid Uppsägning av kontot
14.2 Konton utan rörelse i 3 år med summa under 300 kr som därför ej utbetalats kan stängas ner och inneliggande belopp användas till ändamål som Prisad finner lämpligt.
14.3 Om användaren direkt eller indirekt kontaktar kunder på uppgifter som inkommit genom beställningar från Prisad så har prisad rätt till ett skadestånd med 1 000 kr per kontaktad kund.
15 ) uppsägning
15.1 Vardera Part äger rätt att säga upp detta avtal, dock ska skriftligt meddelande lämnas 60 dagar innan avtalets förverkande. Efter det skriftliga meddelandet om uppsägning, ska Parterna fullgöra och slutföra alla sina förpliktelser gentemot varandra och konsument.
15.2 Vardera Part, äger att säga upp detta avtal till omedelbart upphörande;
a) om den andra parten i väsentligt avseende åsidosätter eller medger sina skyldigheter enligt avtalet och inte åtgärdar felet inom trettio (30) dagar efter skriftligt meddelande; eller
b) om den andra parten förlorar sin F-skattsedel eller momsregistrering, ställer in betalningarna, eller eljest kan antas ha kommit på obestånd.
1.1 Åtaganden som ska äga fortsatt tillämplighet, även efter avtalets upphörande, är Användarens skyldighet att medverka i reklamationer, äganderätten till slutkundinformationen, garantier och sekretess.
1.2 I händelse av uppsägning från någon part är det Användarens skyldighet att inom 24 timmar pausa sina produkter
16 ) Force majeure
16.1 Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt detta Avtal, om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan (”Befriande Omständighet”) och omständigheten förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar fullgörande därav. Såsom befriande omständighet ska ses arbetskonflikt eller någon annan orsak utanför Parternas kontroll såsom brand, hårt väder, militär mobilisering, uppror anhållan konfiskering, kvarstad, strömavbrott och för fel eller dröjsmål av underleverantör under samma omständigheter.
16.2 Part som önskar åberopa en Befriande Omständighet enligt föregående stycke ska utan oskäligt dröjsmål skriftligen underrätta den andra Parten. Om underrättelsen inte sker enligt föregående mening bortfaller rätten att åberopa sådan Befriande Omständighet.
16.3 Parterna ska göra vad som skäligen kan begäras för att begränsa sin skada för det fall det föreligger en Befriande Omständighet.
17 ) BESTÄMMELSES OGILTIGHET
17.1 Skulle någon bestämmelse i Avtalet eller del därav befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att Avtalet i dess helhet är ogiltigt utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar Parts utbyte av eller prestation enligt Avtalet, skälig jämkning i Avtalet ske.
18 ) SEKRETESS
18.1 Allt som har med slutkunder och beställningar att göra är sekretessbelagt inklusive antal order, medelsumma per order, vilka varor som sälj etc.
19 ) Tvistlösning
19.1 Tvist med anledning av Avtalet ska i första hand lösas genom att parterna i samförstånd söker hitta en gemensam lösning genom förhandlingar sinsemellan. Om parterna inte lyckas nå en överenskommelse efter sådana förhandlingar ska tvisten hänföras till allmän domstol, varvid Malmö tingsrätt ska vara ensam behörig och enda instans att pröva tvisten
19.2 Det förhållandet att tvist uppstått befriar inte Användaren från skyldighet att erlägga betalning enligt Avtalet eller att i övrigt fullgöra sina åligganden.
_________________________________
Detta Avtal har upprättats i två exemplar varav Parterna tagit varsitt.
Svedala den ____/_____201___
__________________ den _____________
PRISAD ALLT-FRAKTFRITT I SVEDALA AB
ANVÄNDARE
Gert Strand
[Namnförtydligande]
Bilaga 1
Produkter som ej får saluföras på Prisad.se:
Alkoholhaltiga drycker
Andrahandsvaror (demovaror inkluderade)
Levande organismer såsom djur och växter
Alla former av droger, narkotika och berusningsmedel
Tobak
Fyrverkerier, smällare och dylika produkter
ID-handlingar
Kemiska produkter som kräver tillstånd eller som klassas som farliga (skönhetsprodukter ej inkluderade)
Kondomer som inte är av märket Durex eller RFSU
Glidmedel
Sexleksaker
Mat och andra livsmedel, inkl. djurfoder, med kortare bästföredatum än 3 månader
Lotter
Läkemedel och sjukvårdsprodukter
Stötande och olämpligt material
Piratkopierat material
Porr i alla former
Produkter som inte uppfyller allmänna krav på säkerhet, hälsa och miljö
Stöldgods
Tjänster
Pengar i någon form: mynt, sedlar, värdepapper, utländsk valuta etc.
Vapen
Äkta päls
Import- och exportförbjudna produkter
Prisad förbehåller sig rätten att göra en bedömning av produktens lämplighet för försäljning.
Bilaga 2
PROVISIONSSATSER
Provision
Provisionen är 5 % på försäljningspris inkl. moms.
Validate your login